Tworzenie muzyki do prezentacji

Czy maty wygłuszające zapewnią izolację akustyczną w sali nagrań?

Kategoria: Dokumenty projektowe

Sala nagrań to miejsce, w którym każdy dźwięk ma szczególne znacznie. Liczy się nie tylko jakość muzyki, ale także i to, czy do środka docierają inne dźwięki i niepożądane hałasy. Bardzo duże znaczenie ma również to, jak dźwięk się odbija i rozchodzi, ponieważ jest to rodzaj jego interpretacji, mający znaczenie dla odbioru całości.

Odpowiednie wygłuszenie dzięki matom wygłuszającym

Schemat akustycznej maty wygłuszającejJedną z najważniejszych kwestii w projektowaniu i budowie pomieszczenia służącego do nagrań jest jego odpowiednie wygłuszenie. Istnieją różne rodzaje mat, które posiadają nieco odmienne właściwości: niektóre przeznaczone są typowo do domów, inne do pojazdów (samochodów, łodzi), a jeszcze inne zostały zaprojektowane specjalnie na potrzeby miejsc, w których dźwięk ma szczególne znaczenie: studiów nagrań, sal koncertowych, teatrów, oper. Odpowiednia mata wygłuszająca pozwala na:

  • wyrównanie ciśnienia akustycznego w pomieszczeniu,
  • zapanowanie nad pogłosem, obecnym szczególnie w dużych, słabo umeblowanych miejscach,
  • likwidację echa,
  • pełniejsze i bogatsze brzmienie dźwięków

Dobrze dobrana i odpowiednio ułożona mata wygłuszająca ma wartość nie do przecenienia i w znacznym stopniu wpływa na dźwięki docierające z zewnątrz, jak i te rozchodzące się po pomieszczeniu.

Pianka akustyczna – niezbędna w prawidłowej akustyce wnętrza

Mata z pianki akustycznejWłaściwe wygłuszenie sali nagrań to za mało, należy także postarać się o to, aby dźwięki i głosy we wnętrzu nie ginęły w ścianach i podłodze, ale w odpowiedni sposób odbijały się i wracały. Według Krystiana Zimermana akustyka jest częścią interpretacji utworu, a muzycy dostosowują kolejne dźwięki do tego, jak brzmią one w określonym wnętrzu. Zimerman mówił co prawda o salach koncertowych, ale jego słowa można w pewnym stopniu odnieść także do sal nagrań. Bez wiedzy o tym, jak dźwięk brzmi z dala od źródła trudno skomponować naprawdę dobry utwów. W tym właśnie pomaga pianka akustyczna, której zadaniem jest odpowiednie odbijanie dźwięków przy równoczesnej redukcji pogłosu. Dźwięk nie może być całkowicie pochłaniany, potrzebne jest jego dobre rozproszenie, do czego niezbędna jest pianka lub mata akustyczna.

Sala nagrywania piosenek i muzyki do filmów oraz gier?

Nagrywanie muzyki do reklamyOdpowiednie miejsce to nie wszystko, liczy się także to z czego wydobywa się dźwięk. Poza mniej lub bardziej standardowym zestawem instrumentów potrzebne są najróżniejsze przedmioty, potrzebne do wplatania odgłosów, które widzi się na ekranie. Odgłosy uderzenia kijem łatwo nagrać, ale np. odgłos chodzenia po śniegu to zwykle… efekt gniecenia płatków kukurydzianych. Trudno sobie wyobrazić nagrywanie takiego dźwięku na zewnątrz, szczególnie, gdy dźwięki i muzyka do filmów mają powstawać w środku lata. Jeszcze większe trudności przedstawia muzyka do gier, dla której całą ścieżkę dźwiękową, każdy element, zbiera się po kolei. W filmach sprawa jest o tyle prostsza, iż większość dźwięków otoczenia powstaje w czasie zwykłej, filmowanej akcji. Dźwiękowcy od gier muszą być bardziej kreatywni, dlatego w ich studiach znajdują się różne przedmioty, mechanizmy, często nawet jedzenie, ponieważ nigdy nie wiadomo, co będzie potrzebne do stworzenia jakiegoś dźwięku, który trudno spotkać i nagrać „”w naturze””. Niewiele osób wie, że np. odgłos mieczy świetlnych z Gwiezdnych Wojen powstał, gdy dźwiękowiec przeszedł z mikrofonem obok telewizora z wyłączonym dźwiękiem – dziwne buczenie powstałe w wyniku sprzężenia zwrotnego zostało uznane za idealne dla kosmicznej broni.


Ciekawe informacje dotyczące tematu są dostępne na:


Podsumowanie tematu

Stworzenie dobrej izolacji akustycznej, która pozwoli na wydobycie idealnego brzmienia, jest współcześnie coraz prostsze. Duża wiedza na temat rozchodzenia się dźwięków w połączeniu z nowoczesnymi materiałami, takimi jak maty wygłuszające i pianki akustyczne, pozwala na stworzenie odpowiednich warunków do produkcji i nagrywania nie tylko piosenek, ale także muzyki do filmów i gier.